091007

Hejsan!
Idag har jag och Wilma haft en ur mysig dag :D
Wilma tycker att det är så roligt att få ge hundarna godis, hon säger att hon tränar då. Så jag tänkte att om jag lär henne gör godisträd och leta godis i gräsmattan, så har hon ju två enkla sätt att låta dem bli aktiverade på :) Och Wilma tyckte detta var superskoj!!! Hon har själv fått gå på lördagsgodis jakt i trädgården, och nämde själv hur roligt hon tyckte att det var när hon hittade sitt godis i trädet :)
Här "gömmer" hon godis till Tarzan...


Lilla tarzan var jätte dutig på att hitta godisarna :)

Här har Wilma kastat ut godisar som tarzan får söka upp i gräset :)
Hon hjälper han lite :p


Kaxe myser i trädgården :)


Efter detta tog vi med oss Loba, och hink och spade till grusgropen :)
Tjohoo!



Loba tycker det ser roligt ut när Wilma gräver...

...och ville oxå vara med å gräva :)

Detta tyckte Wilma var JÄTTE kul :)

Ett fint kort på Lo9ba

Wilma hittade en lerpöl att plaska i :)

Och sen en vatten pöl....åh, så roligt :)

Loba.

hemma igen så ville Wilma göra mer godisträd...så kaxe fick oxå ett :)


Så har jag lite att skriva oxå :p
jag har tränat mycket kontakt med Loba, dels för att jag vill komma en bit med henne, och dels för att jag vill att hon ska sluta upp med att dra i kopplet. Att gå med henne och en barnvagn har vart en pers, har hela tiden fått bita mig själv i tungan och tänkt, det är inte hennes fel. För ibland har man haft lust att dra tag i kopplet och säga "nu räcker det"....fast till vilken nytta?! Hon har tidigare gått nästan framför barnvagnen, och hon har näst intill dragit den åt mig. Då kan ni förstå hur mkt hon drar! Så jag har under tre dagar tränat enormt mycket kontakt, och bara på kvällen då jag inte haft med Wilma. Men så idag gick jag med Loba och Wilma i vagnen till grusgropen. Jag stoppade fickan full med godis, och varje gång hon gick intill mig (utan kontakt) och varje gång hon tog kontakt med mig, så fick hon en godis av mig. Och det tog inte många minuter innan hon fattade att det lönade sig att gå intill mig. Jag sa inte ett ord till henne, förutom att hon var duktig ibland. Men va det så hon ville springa ner i dikena var det ok, gick hon före mig och drog så gjorde hon. Hon fick göra som hon ville. Enda skillnaden var att när hon gick intill mig så fick hon godis. Och på väg till grusgropen drog hon lite ibland, vilket jag alltså struntade i, då blev hon utan belöning bara. MEN på hemvägen gick hon vid min sida OAVBRUTET! Det säger gansa mycket för mig vad possetiv träning kan ge! Jag har bara berömt henne när hon gjort det jag velat, och nonchalerat (stavas hur?) henne när hon dragit. och hon fattar att det verkligen lönar sig att gå vid mattes sida, det är roligt och det är gott! Jag tror starkt på detta! Hade jag nu ryckt i kopplet, skällt på henne när hon dragit osv, så tror inte jag att hon skulle fattat galoppen lika fort. Och hon hade framför allt inte tyckt att det var lika rolig inlärning. Lobas och min relation är lika bra nu som innan, om inte bättre, och på kort tid har hon fattat att det är roligt att gå intill matte! Att ge godis till sin hund är inte en muta, det är en belöning när hunden gör rätt! Och relationen med hunden blir kvar eller blir bättre! vilket jag tycker är toppen!
Detta är vad jag tycker! Säger inte att alla andra måste tycka såhär, men jag gillar detta sätt att träna hund på!
Ikväll har jag även busat lite med Kaxe. Han har fått träna ett par dagar nu, och ibland krävs vila/uppehåll. Så vi tog med oss favvo leksaken ut och hade dragkamp :) Sen borstade jag av honom så mycket jag hann innan "bonde söker fru" började :) Shit så han fäller....tur inte Loba fäller oxå nu....då hade vi haft mysiga, varma och ludna golv...det kan jag lova :p
Ha det riktigt gott!
Kramen!

Kommentarer
Postat av: karin emilie

Hei :-D

Takk for hilsen i gjesteboka!

Må si du har en flott blogg , hærlige hunder og ei søt tulle :O)

Bilder er du kjempe flink til og ta ;O)

Ha en fortsatt fin høst!

klem

2009-10-07 | 23:26:23
URL: http://www.kosekompis.com
Postat av: Linda m flock

Åh du har så rätt så rätt, och så attans kul att du delar med dig lite andra möjligheter att träna sin hund <3



Du är en toppen !

2009-10-08 | 06:50:58
URL: http://lierhas.viviti.com/
Postat av: Karolina

Vad härligt att du hittat ett sätt som funkar för dig. Kram Karro

2009-10-08 | 07:30:44
URL: http://karolinajakobsson.blogspot.com
Postat av: Alexandraida

Så charmiga kort.

Blir alldeles glad när jag ser dem.

Härlig familj du har <3

2009-10-08 | 23:55:02
URL: http://alexandraida.blogg.se/
Postat av: Ulrika, Skövde Hundskola

Jag beundrar ditt tålamod Camilla, du är ett föredöme för Skövde Hundskola!;)

Kram

ps saknar dina kommentarer på Skövde Hundskolas gästbok...;-) ds

2009-10-10 | 19:17:53
URL: http://kenneldromfangaren.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: