080123 Föreläsning - hundens signaler.

Idag va jag och syrran på föreläsning, Ulrika Claeson, lärde oss en del av hundens signaler. Så OTROLIGT BRA!!!! Vi fick lära oss så otroligt mycket, bla om varför en hund visar aggressivitet. Många tolkar det som något neggativt...men varför det? Hunden visar och säger: Stå kvar, eller gå din väg, Jag vill inte ha dig här. Varför ska detta inte vara ok? Hunden talar ju om detta för dig. Hunden kanske inte vill bli klappad, eller busa med den andra hunden...
Vi fick även lära oss hur vi ska tolka hunden när den är rädd, glad, osäker, vill leka m.m. Hon var SÅ;SÅ toppen bra att lyssna på, och jag hoppas att jag tar med mig mycket av detta nu i min träning med mina gosingar!
En mkt bra sak var att hon nämde att vissa tycker att man ska lära valpen att man ska ta matskålen från den..men varför då? Om jag försöker göra detta och valpen morrar, för den vill ha kvar sin mat...ja då fyar jag den. Nästa gång jag försöker så vet valpen redan att nu ska hon ta min mat...så efter ett tag kanske man inte ens kan komma in i rummet när valpen/hunden äter innan den morrar.. Istället ska man gå förbi och slänga till ett par extra godisbitar. Låt barnen oxå göra det. För då lär sig valpen att den får extra gott i skålen..och säger: Ja..kom till min matskål, jag vill ha. Då blir det också lättare att få ta något som valpen/hunden har som den ej ska ha.
Det som våra hundar oftast använder sig av är lugnande signaler, och det har jag lärt mig en del av idag.
Till alla er som bor inärheten...gå på Ulrikas föreläsningar, de är KANON BRA!!!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: